جویس یا ایجوس یا در برخی وب سایت ها ، E-Liquid ( ای – لیکویید ) ، نام مایعی است تقریبا غلیظ ، معمولا به رنگ زرد روشن یا بی رنگ ، که به عنوان مایع مصرفی دستگاه های ویپ مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از تازه کار ها که به تازگی قصد خرید ویپ را دارند ، معمولا فکر می کنند که ویپ ، به خودی خود ایجاد بخار می کند و تنها قطعه ای از آن ، هر چند وقت یکبار ، تعویض می شود. اما داستان ویپ و ویپینگ ، به طور کلی متفاوت است و لازم است کمی اطلاعات درباره اینکه جویس چیست و در ساخت آن از چه موادی استفاده شده ، به دست بیاورید. در واقع با مطالعه ی این مطلب ، یاد می گیرید که تشکیل دهنده ها در یک جویس ، چه چیز هایی هستند و پس از آن ، می توانید درباره ضرر کمتر ویپینگ نسبت به سیگار و قلیان ، اطمینان پیدا کنید. در این مقاله ، قصد ما این است که ذهنیت شما را درباره ضرر کمتر ، تنوع طعم ها در ویپ ، بحث نیکوتین و همچنین بهترین برند های تولید کننده جویس را روشن کنیم.

اگر به خاطر داشته باشید ، قبلا در پست ویپ چیست در ویپ ایکس ، توضیح دادیم که ویپ ، دستگاهی است که از باتری ، یک مخزن ، یک کویل و یک خروجی ( مثل لبی ) تشکیل می شود. در مخزن ( اتومایزر ) ویپ، یک قطعه تشکیل شده از پنبه ی اورگانیک ژاپنی و یک سیم پیچ فلزی به نام کویل ( Coil ) قرار گرفته که کار آن ، تبخیر مایعی است که داخل اتومایزر پر می کنید. این مایع ، دقیقا همان جویس است که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم. کویل به تنهایی فقط از یک سیم پیچ و مقداری پنبه ی نسوز تشکیل شده که اگر دستگاه را روشن کنید و تنها یک کام بگیرید ، با انبوهی از بو ، دود و مزه ی سوختگی مواجه می شوید!! دلیل آن نیز واضح است ، وقتی مایعی در مخزن وجود نداشته باشد ، پنبه ی داخل کویل خشک است و با یک بار فایر کردن ، به جای تبخیر مایع ، تنها پنبه می سوزد.

جویس ویپ چیست و از چه موادی ساخته می شود؟

تا اینجا ، فهمیدیم که جویس ، مایع مصرفی دستگاه های ویپ است و بدون آن ، عملا استفاده از ویپ معنایی ندارد. جویس یک مایع غلیظ است که رنگ آن ، معمولا زرد یا بی رنگ است و اگر آن را در معرض حرارت قرار بدهید ، تبخیر می شود. به دلیل غلظت بالاتر نسبت به آب ، هنگام بخار شدن شما شاهد بخار غلیظ تر خواهید بود ؛ دقیقا به همین دلیل است که کام دهی ویپ بسیار بیشتر از قلیان است. اما بسیاری از مردم ، به دلیل تبلیغات و اطلاع رسانی های غلط ، تصور می کنند که بیس و تشکیل دهنده ی جویس ها ، چیزی مثل روغن مایع و یا روغن های شیمیایی خطرناک است ! این در حالیست که انگیزه ی اصلی ساخت ویپ و جویس ، عملا سلامتی بیشتر و ضرر کمتر برای ریه و سایر قسمت های بدن ، نسبت به سیگار ، قلیان و سایر دخانیات است. جویس ها به طور استاندارد در سرتاسر دنیا ، در بطری های ۶۰ ، ۱۰۰ و ۱۲۰ میلی لیتر تولید می شوند. در تصویر زیر ، شما مواد تشکیل دهنده را بر اساس حجمی که در ۶۰ میلی لیتر جویس وجود دارند را مشاهده می کنید. در ادامه به توضیح هر ماده ی تشکیل دهنده می پردازیم.

جویس ویپ چیست

VG : وی جی :

وی جی ، مخفف عبارت انگلیسی Vegetable Glycerin است که در زبان فارسی ، به گلیسیرین گیاهی ترجمه می شود که مایعی تقریبا غلیظ و تقریبا روغنی است. گلیسیرین گیاهی ، از درخت نخل به دست می آید ، اگرچه برای تولید آن روش های دیگری نیز وجود دارد ، اما درخت نخل اصلی ترین منبع آن است. وی جی در صنایع غذایی برای تولید برخی مواد غذایی و در صنعت لوازم آرایشی ، مصرف فراوانی دارد. همچنین در برخی از مواد خوراکی از وی جی به عنوان شیرین کننده استفاده می کنند ، چراکه مزه ای رو به شیرینی دارد. گلیسیرین گیاهی به طور کلی ، از سوی سازمان غذا و دارو به عنوان یک ماده خوراکی امن و سالم برای انسان تایید شده است.

جویس چیست

PG : پی جی :

پروپیلین گلیکول ، یک افزودنی اورگانیک است که جامعه ی امروز ، بیش از یک قرن است که از آن استفاده می کند. پی جی ، در بسیاری از موادی که امروزه استفاده می کنیم یافت می شود . از خمیر دندان و شامپو گرفته تا بسیاری از دارو ها . اگر هر روز مسواک می زنید یا مو هایتان را می شویید ، شما شانس استفاده از پی جی را در زندگی روز مره تان دارید !‌ درست مثل وی جی ، این ماده نیز از سوی سازمان غذا و دارو ، به عنوان یک ماده ی امن و سالم برای مصرف انسان تایید می شود. اگر شما این مایع را تبخیر کنید ، بخار حاصل از آن مانند دود غلیظ و سفید رنگ است ، اما آن را با دود اشتباه نگیرید ، این بخار است. در بیشتر جویس های امروزی ، حدود ۳۰ درصد از ترکیب VG-PG را پی جی تشکیل می دهد که نقش دیگر آن ، حفظ و نگه داری طعم دهنده ها است. جویس های فیک و تقلبی ارزان ، معمولا از بی کیفیت ترین نوع پی جی استفاده می کنند که منجر به تولید مواد غیر قابل جذب می شوند.

Nicotine : نیکوتین :

نیکوتین مورد استفاده در ساخت جویس ها ، از گرید و درجه ی دارویی است که به طور مستقیم و طی یک فرآیند استاندارد ، از گیاه تنباکو به دست می آید. البته ، این نیکوتین در تولید سالت نیکوتین ها مورد استفاده قرار نمی گیرد که بعدا در یک مقاله ، به بررسی تفاوت های سالت نیکوتین و جویس می پردازیم. در جویس های تقلبی و ارزان قیمت ، این نیکوتین ها ، نیکوتین های درجه دارویی نیستند و از نیکوتین های مایع بی کیفیت در ساخت آن ها استفاده می شود.

Flavors : طعم دهنده ها :

طعم دهنده ها در ساخت جویس ها ، طعم دهنده های درجه غذایی هستند . اما این کافی نیست و برای ویپ ، از اسانس های ویژه ای استفاده می شود که در صورت تبخیر نیز ، ماهیت خود را حفظ می کنند و در زمانی که وارد ریه می شوند ، به صورت کامل جذب ریه می شوند. انتخاب ، استفاده و ترکیب اصولی این طعم دهنده ها با سایر مواد تشکیل دهنده ، نیازمند یک تیم حرفه ای تحت نظر FDA است . بنابراین پیشنهاد می کنیم که پیش از خرید جویس ، اطمینان حاصل کنید که جویس خریداری شده ، در شرکتی معتبر تحت نظر سازمان های بهداشتی تولید شده باشد.

پیش از استفاده از جویس ، آن را تکان دهید

اکنون که با ترکیبات و تشکیل دهنده های جویس آشنا شدید ، حدس این مورد زیاد دشوار نخواهد بود که مواد سازنده ، چگالی مختلفی دارند. برای مثال ، یک آزمایش ساده وجود دارد که حتما در زمان کودکی نیز آن را امتحان کرده ایم ؛ این که در ترکیب روغن و آب ، همیشه روغن روی آب می ماند. اکنون می دانید که وی جی ، پی جی ، نیکوتین مایع و سایر طعم دهنده ها ، اگر جویس مدت طولانی در یک جا ثابت مانده باشد ، روی یک دیگر میمانند و اگر بدون تکان دادن اتومایزرتان را پر کنید ، شما فقط یکی از مواد VG ، PG ، نیکوتین یا طعم دهنده ها را ویپ خواهید کرد !! به همین دلیل ، همواره پیشنهاد می کنیم که قبل از پر کردن اتومایزر ، جویس را به خوبی تکان دهید.

آیا جویس تاریخ مصرف دارد ؟

روی بسیاری از جویس هایی که می خرید ، تاریخ مصرف معمولا یا زیر بطری یا روی بسته ها چاپ می شود. اما این تاریخ ، به صورت BB ( یعنی بهتر است تا قبل از … مصرف شود ، مخفف عبارت Best Before ) ثبت می شود. یعنی ، حتی اگر شما مدتی بعد از تاریخ چاپ شده جویس را مصرف کنید ، هیچ اشکالی نخواهد داشت. جالب اینجاست که هیچ قانونی از سوی FDA برای اجبار در چاپ این تاریخ وجود ندارد. بنابراین شما می توانید حتی پس از گذشتن از تاریخ مصرف ، بدون نگرانی جویس ها را استفاده کنید. البته هر چه جویسی که تهیه می کنید ، تازه تر باشد ، طعم و کیفیت بیشتری را تجربه خواهید کرد.